לחצו להתקשרות:

מניעת חזרה של נימים וורידים בולטים

ורידי עכביש, נחשים ברגליים, דליות ונימים בולטים הם כולם שמות לתופעה אחת – ורידים בולטים ברגליים. התופעה פוגעת במחצית מאוכלוסיית הנשים, וברבע מהגברים. דליות נגרמות בשל התרחבות, התנפחות והתבלטות של כלי דם מעל לפני עור הרגליים. דליות ברגליים מתבטאות כמעין חבלים נפוחים, מפותלים ובולטים, בצבע כחול, אדום, סגול או בצבע גוף, ועשויות להופיע באזור הירכיים, השוקיים, ואפילו בפנים.

עונת הקיץ גורמת לנו להוציא את בגדי הים, הבגדים הקצרים והסנדלים מהארון, שינוי מרענן עבור אנשים רבים, אך טרדה ומבוכה עבור שלושים האחוזים הסובלים מדליות בולטות ברגליים. הורידים המורחבים מהווים מפגע אסתטי, שבמקרים רבים מסב בושה וחוסר נוחות, ואף עלול לפגוע בביטחון העצמי, בדימוי הגוף החיובי ובמצב הרוח. אנשים שסובלים מהבעיה עלולים להימנע מלבישת ביגוד קצר בקיץ, ולהימנע מסיטואציות דוגמת הליכה לים ולבריכה.

המקור למידע אובייקטיבי ברשת
התאמה מקצועית עבורך לנותני שירות מתאימים
בדיקת איכות של נותני שירות

מה אפשר לעשות נגד ורידים בולטים ברגליים?

על-אף שכיחות התופעה, והסיכונים המלווים אותה, נתונים 10% בלבד מהסובלים מורידים בולטים פונים לקבלת אבחון וטיפול מתאים. הטיפולים נגד ורידי עכביש ברגליים מגוונים, וכוללים שיטות פולשניות או בלתי-פולשניות, כמו שימוש בגלי רדיו, קרני לייזר או ניתוח כירורגי. עם זאת, במרבית הטיפולים קיים סיכון להופעה מחודשת של הורידים כעבור זמן מה.

אז איך אפשר למנוע חזרה של ורידים בולטים ברגליים?

מניעה מוחלטת וודאית של חזרת נימים ברגליים לאחר טיפול איננה אפשרית במרבית המקרים, שכן התופעה מושפעת מגורמים בלתי-נשלטים דוגמת גנטיקה, גיל ומזג אוויר. אך עם זאת, ניתן לנקוט במספר צעדים מניעתיים כדי לעכב את החמרתם והופעתם בשנית. את השיטות הבאות למניעת חזרה של ורידים בולטים ברגליים לאחר טיפולים ניתן ליישם באופן עצמאי בבית, באמצעות שינוי הרגלי תנועה, לבוש ואכילה.

ראשית, כדי למנוע חזרת ורידים ברגליים מומלץ להימנע מעמידות או ישיבות ממושכות, על-מנת להקל על הלחץ התוך-ורידי. במידה ושגרת העבודה, הלימודים או המשפחה איננה מאפשרת זאת, אפשר להקטין את הסיכוי לדליות על-ידי הזזת הרגליים ושינוי התנוחה כל חצי שעה. במצב שכיבה וישיבה, מומלץ להרים מעט את הרגליים, באמצעות שרפרף, כיסא או כרית, לצורך שיפור זרימת הדם ללב. חשוב להימנע מתנוחות שמגבירות את הלחץ בוורידי הרגליים, כמו ישיבה משוכלת.

מחקרים מציינים כי פעילות גופנית מאומצת שגורמת להגברת לחץ הדם בוורידי הרגליים (כמו למשל הרמת משקולות) מעודדת התפתחות דליות חוזרות לאחר טיפול. לכן, כדי למנוע את חזרת הדליות מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה יותר. הליכה ושחייה מסייעות להמרצת זרימת הדם לכיוון הלב וחיזוק דפנות הורידים, לכן מומלצות למניעת דליות ברגליים.

קיימות בשוק גרביים אלסטיות או חבישות אלסטיות מיוחדות, היעילות במקרים מסוימים למניעת החמרה וחזרה של הורידים הבולטים לאחר טיפולים וניתוחים. עבור אלו הסובלים מדליות, טיפלו בבעיה וכעת מעוניינים למנוע את חזרתה, מומלץ להקפיד על לבישת בגדים שאינם צמודים לגוף, ונעילת נעליים נוחות, שאינן לוחצות או מרימות את כף הרגל (דוגמת נעלי עקב).

כלל אצבע נוסף למניעת חזרה של דליות ברגליים הוא הימנעות מפעולות שגורמות להרחבת הורידים (אמבטיות במים חמים, שהייה ממושכת בסאונה או בשמש ישירה והסרת שערות באמצעות מריחת שעווה חמה). לצד זה, מומלץ לנקוט בפעולות שגורמות לכיווץ הורידים, דוגמת עריכת אמבטיות או מקלחות במים קרים או פושרים.

דרך נוספת למניעת חזרה של ורידים ברגליים כוללת הקפדה על תזונה נכונה ומשקל גוף תקין, לצורך הפחתת לחץ מיותר על הורידים. מומלץ להימנע מאכילת מזונות עתירי נתרן ודלים בסיבים תזונתיים, שיכולים להפריע לתפקודם התקין של כלי הדם ולשבש את לחץ הדם. במקום, כדאי לצרוך מאכלים עשירים בסיבים, כמו דגנים, ירקות ופירות. ניתן להוסיף לתזונה היומית צמחי מרפא ותוספי תזונה המיועדים לשיפור אלסטיות כלי הדם והמרצת זרימת הדם בהם (בייחוד סרפד, עוזרד, ויטמין B, ויטמין C ואבץ).

לסיכום, דליות בוורידי הרגליים הינן תופעה שכיחה ונפוצה, אשר מצריכה בירור, אבחון מקדים וטיפול מתאים. התופעה מהווה מפגע אסתטי ובריאותי כאחד, שמסבה מבוכה, בושה ואף גורמת לתסמינים קשים כמו כאבים, דימומים ובצקות. גם לאחר קבלת טיפול, תיתכן חזרה של הבעיה. עם זאת, קיימות כמה שיטות למניעת הופעה מחודשת של ורידים בולטים ברגליים לאחר טיפול.